Nichepaper statt Newspaper

Umair Haque (Director of the Havas Media Lab) hat ein Nichepaper Manifesto verfasst, in dem er sich mit der Frage befasst, wie Zeitungen auf die große Herausforderung des 21. Jahrhunderts reagieren: „the 21st century’s great challenge isn’t selling the same old „product“ better: it’s learning to make radically better stuff in the first place.“

Mit Verweis auf den Artikel The News About the Internet aus der New York Review of Books definiert er „Nichepapers“ als Königsweg:

Nichepapers are different because they have built a profound mastery of a tightly defined domain — finance, politics, even entertainment — and offer audiences deep, unwavering knowledge of it.

Darüberhinaus gibt es aber auch formale Unterschiede zur klassischen universalen Tageszeitung, diese macht er an diesen acht Merkmalen fest:

Knowledge, not news.
Commentage, not commentary.
Topics, not articles.
Scarcity, not circulation.
Now, not then.
Provocation, not perfection.
Snowballs, not sell-outs.
Tasks, not tech.

Darüberhinaus benennt Umari Harque einige konkrete Beispiele und zieht dann den Schluss:

Nichepapers, in contrast, do meaningful stuff that matters the most. The great failing of 20th century news is that monopoly power became a substitute for meaningful value creation. At root, that’s the lesson that newspapers are learning the hard way.

via

1 Kommentar

Kommentare sind geschlossen.